lørdag den 12. juli 2008

Vejen til sandheden.




Sandheden....
Kan vi nogensinde finde frem til den?
Eller... er der for mange blindgyder at fare vild i på vejen?

Er der kun én sandhed, eller er der flere?
Er der kun én vej til sandheden, eller er der flere?
Er sandheden ens egen, eller er den de andres?
Er det din eller min sandhed der er den rigtige?

Hvem bestemmer egentlig sandheden?
Og.... Hvem spørger man, når man selv er i tvivl?

Somme tider kan man godt blive lidt forvirret........

5 kommentarer:

Brita sagde ...

Ja sandheden er en underlig størrelse ......

Jeg tror, at min sandhed er det der er i mit hoved....

Ikke nødvendigvis den utimative - men min - og den jeg kan forholde mig til .....

BareMig sagde ...

Hmmmm tjaa... "Lånte" lige det her andet steds fra :-)

Sandheden:
Om du søger sandheden eller ej
er ikke det vigtigste
Det vigtige består i meningen af det du søger

For sandheden er – foranderlig – tidsbestemt – kulturbestemt
Og hvem er du – at du mener at kunne lære mig sandheden?
Hvorfor skulle din sandhed være bedre end min?

Tror du at du kan dømme mig – når du ikke kender min sandhed?
Jeg vil så gerne forstå din sandhed – Men måske er min sandhed bedre for mig.

Knus :-)

Jane sagde ...

Hmmm... meget bevingede ord....

Jeg er nok en lille smule mere 'snæversynet' i forhold til sandhed....

I min branche, er der ingen sandhed uden dokumentation. Den filosofi har jeg taget lidt til mig på det sidste.

Dokumentation, behøver ikke nødvendigvis være et stykke papir (selv om det ville være rart), men kan også være noget beviseligt...

Jeg er glad for knus. Stik mig et knus og jeg skal vise dig hvor glad jeg blir'... men du får det ikke på skrift...

Det er fuldstændig korrekt, at sandhed ikke er statisk. At sandheden flytter sig. Men så vil jeg påstå at dokumentationen også flytter med ;o)

Janne sagde ...

Ordet sandhed findes i flertal….. så der findes nok flere sandheder!

Kan måske sammenlignes med en profil på nettet.
Skal man beskrive sig selv som ens mor ser en, som ens ex ser en, som ens nabo ser en?
Kan nemt gå hen at blive 3 helt forskellige profiler om den samme person.
Hvilken er så sand eller sandheden?

Sandheden er forskellig, alt efter hvor man står.

Måske skal du bruge dit livs kompas til at pejle kursen ”sandheden” ud.

NightSoul sagde ...

Takker for kommentarerne.

Åbenbart et emne der kan give stof til eftertanke....

Så jeg vil sætte mig ned og tænke lidt.....