lørdag den 19. juli 2008

Mit barndomshjem




Det var mit barndomshjem en stor del af året. Ovenfor godt nok kun som model, for originalen er købt til England i 1979 og restaureret over en 6 årig periode. Den bliver nu brugt i film og til at sejle med betalende gæster. Den har fået navnet "Earl Of Pembroke", og der kommer lidt mere senere, når jeg har fundet flere detaljer.

Hvis man ser nærmere efter er det et træskib. Oprindelig bygget som en tremastet skonnert. Senere - da der blev lagt en kraftigere motor i - blev den ene mast fjernet, og den agterste mast byttet ud med en mere klejn en af slagsen.

Ja... Da jeg var barn var det almindeligt at træskibe sejlede fragt fra by til by og land til land. Men nu er de fleste for længst forsvundet fra vore farvande. Og dem, der er tilbage, sejler ikke mere med fragt, men med betalende gæster.

En barndom på sådan en skude er nok noget man aldrig glemmer. Og det er nok de år der har lagt grunden til min passion for træskibe.

Søgte lidt på nettet.. Og sandelig om ikke jeg fandt to billeder af den gamle dame, samt en beskrivelse af et havari tilbage først i tresserne.



285. SM. TULLAN af Thisted, 174 B.R.T. Bygget 1945 af eg. På rejse fra København til Stettin med hvede.

Havareret d. 18. nov. 1963 i Østersøen; søgt nødhavn.
Søforklaring i København d. 22. nov.

Kl. ca. 0315, da Tullan, under en hård SV.-lig kuling, befandt sig lidt V. for lystønden på 55°02'8N., 12°35'5Ø. (rute 32 1 pkt. 4), mærkedes svære rystelser i roret og kort efter konstateredes,at motoren gik i tomgang. Der ankredes på 19 m vanddybde, og da skaden ikke kunne udbedres på stedet, tilkaldtes over radioen bugserassistance.

Kl. ca. 1100 opdagedes det, at skibet tog vand ind, men kunne holdes læns ved hjælp af håndpumpen. I nattens løb friskede vinden til storm, og kort efter midnat kom skibet i drift og faldt tværs i søen.

Kl. ca. 0600 tilkaldtes ved hjælp af en morselampe et nærliggende skib, som under 3 forgæves forsøg på at få en slæbetrosse om bord i Tullan med sin bb. side tørnede mod Tullans stb. side, hvorved redningsbåd, david og gelænder blev beskadiget.

Kl. 1150 blev Tullan taget på slæb af et bjærgningsfartøj og slæbt til København, hvortil skibene ankom kl. 1900.

En dykkerundersøgelse viste, at skruen var blevet blokeret af fiskegarn.

Anm. Årsagen til havariet fremgår af det ovenfor anførte.



Ja.. Sådan et indlæg kan der komme ud af at vandre af Memory Lane sådan en fredag aften/nat :-)

Ingen kommentarer: