fredag den 7. november 2008

Reflektioner......



Kan godt lide stjerner, men har aldrig været god til stjernebilleder. Så derfor bestemmer jeg selv hvilke stjerner der danner mine stjernebilleder :-)
Stjerner er ikke lette at fotografere. Og da slet ikke når man ikke har udstyr der automatisk følger stjernernes vandring på himlen.
Men jeg kunne ikke lade være. Skulle lige have et billede af himlen. Et billede af mit stjernebillede. At det så blev streger er vel egentlig ligegyldigt. Det viser bare at vi bevæger os. Men.. Fik egentlig mange flere stjerner med på det billede end jeg lige forestillede mig, da jeg stod der - midt om natten - med mit kamera.

Det var en total sort nat, helt uden måne. En af de nætter jeg egentlig godt kan lide. Lide netop fordi man så kan se stjernerne, og se dybden i vores univers. Stjerne bag stjerne bag stjerne bag stjerne i én uendelighed.
Hvad er der derude..? Derude bag stjernerne.

En sådan nat forstår man virkelig at vi bare er et lille bitte fnug i det uendelige univers. Et lille bitte fnug, som ingen ville savne hvis det pludselig forsvandt.

En sådan nat... når man står der under stjernerne... kan man godt komme til at tænke på hvor ubetydelige vi er... os mennesker... vore små ubetydelige problemer... vore uoverensstemmelser...

Når man står der kan man somme tider også spekulere på hvor heldig man er. Heldig at man har fået lov til at være en del af hele denne utrolige verden... Dette utrolige univers. Heldig, selv om vi kun er her i et mikrosekund, regnet efter universets uendelige tidsregning.

Så er det man kan komme til at tænke på hvor idiotisk det er at mennesker ikke kan enes. Og det gælder alt. Lige fra krige mellem lande og ned til had - eller det der ligner - mellem enkelte mennesker.
Hvorfor skændes når der er plads til at slås? Eller..... Hvorfor skændes i det hele taget?

Om et splitsekund er vi her ikke mere.... Ingen husker at vi nogensinde har været her.

Så.... Hvorfor ikke nyde den korte tid vi har her? Nyde tiden... livet... vore medmennsker... dem vi holder af... Få alt det ud af det vi, på nogen måde kan... uden had, uden jalousi, uden uvenskab... Inden vi igen bliver til støv... i vort uendelige univers.

Ingen kommentarer: